Belajar Bercinta : Bab Lapan Belas

Saturday, January 27, 2007

KITALAH PENCINTA SEJATI ITU

Mungkin kamu telah pernah membaca ungkapan-ungkapan seperti di bawah ini di mana-mana. Tak apalah, bagi yang belum mungkin boleh menjadi panduan untuk kamu meneruskan cinta.

Cinta adalah sebuah karya dalam dunia yang kecil, bersembunyi dengan manis di setiap hati manusia, akan menyerbak dengan harum ketika sentuhan kecil itu menyentuh hati tanpa ragu, sehingga kamu lupa bila kamu pernah mencintai seseorang.

Cinta adalah sebuah rahmat yang diberikan kepadamu sejak pertama kali kamu bernafas di dunia, bersama hembusan kasihnya menemani karpet merah kehidupan kamu.

Cinta adalah sebuah penerimaan tanpa sebuah tuntutan. Ia bukan sebuah keegoan untuk setiap ketidakberdayaan, tapi ia adalah pendokong untuk setiap kekalahan.

Cinta adalah kepasrahan jiwa, sebuah keindahan tanpa sebuah kecemburuan, kerana cemburu akan menjadikan cinta sebagai awal sebuah perpisahan.

Cinta adalah keikhlasan untuk terus memberi, tanpa harus mendapatkan sesuatu dari apa yang telah diberi. Ia sejati bagai air yang terus mengalir mengenangi tanah-tanah gersang.

Cinta adalah sebuah ungkapan tanpa suara, ia tergambar dengan sikap, tatapan mata dan melodi jeritan hati yang akan terdengar oleh hati-hati manusia yang memiliki seribu cinta di hatinya.

Pecinta sejati adalah mereka yang tidak pernah mensia-siakan waktu mereka untuk berkata, “Aku mencintaimu”, tetapi nafas, sikap dan tatapan mereka adalah sebuah ungkapan tanpa perlu sebuah jawapan dan pembalasan untuk setiap cinta yang pernah diberikannya.

Pecinta sejati bukanlah orang yang memuja cinta, tetapi dia memberikan ribuan cinta, kasih dan sayang dengan tangan-tangannya dan terus meniupkan helaian demi helaian mawar cinta untuk setiap orang di sekelilingnya.

Pecinta sejati adalah kekasih yang tak perlu banyak bicara untuk sebuah jalinan kasih, dia memberikan riben-riben cinta untuk setiap hadiah yang akan diberikan kepada orang yang dicintainya, tak pernah lelah untuk terus mencintai dan tak pernah menuntut untuk mendapatkan kesempurnaan kekasihnya, tetapi dia membiarkan kekasihnya tumbuh dengan dewasa dengan cinta yang dia berikan, memberi bimbingan ketika kekasihnya salah arah.

Pecinta sejati, bukanlah mereka yang bodoh untuk mencintai orang-orang yang hanya ingin menuntut, meminta hak, memberikan ribuan kecemburuan yang akan menghujamnya hingga luapan kemarahan akan membuatnya untuk berhenti bersama mereka walaupun dia tak akan berhenti untuk mencintainya.

Pecinta sejati adalah mereka yang memiliki pendirian untuk mencintai seseorang, mereka adalah orang dengan naluri tajam yang tahu kepada siapa mereka akan berjalan seumur hidupnya, memberikan kediaman terdamai di dunia untuknya dan kekasih sejatinya.

Pecinta sejati adalah mereka yang selalu menggenggam tangan kekasihnya dengan erat, merangkul sahabat-sahabatnya, memberi sebuah jawapan untuk setiap pertanyaan tanpa amarah tetapi dengan senyuman yang menyejukkan jiwa.

Pecinta sejati bukanlah pujangga picisan yang berteriak tanpa pembuktian, yang berjalan tanpa tentu arah. Dia berjalan dengan keharuman yang akan dia semerbakkan untuk membangkitkan emosi yang lain agar saling mencintai, kerana sesungguhnya manusia adalah untuk saling mencintai….

Pecinta sejati adalah mereka yang tak pernah berhenti untuk mencintai seseorang walau waktu mereka telah habis di dunia, walau matanya tertutup dalam panggilan suci-Nya. Cintanya akan terus ada mengiringi kehidupan-kehidupan lain yang akan terus berjalan dan yang akan mengenang semua cinta yang pernah diberikannya.

Sebuah ungkapan cinta dari sudut kecil mata hatiku, setiap ia menyentuh tanpa ragu, diungkapkan untuk menyentuh hati para pecinta yang masih berusaha untuk mencinta, punya segudang cinta yang akan terus diberikan untuk mereka yang dicintainya, untuk Tuhan, keluarga, kekasih dan orang di sekelilingnya. CINTA akan menuntun hidup kamu lebih baik, bersama keanggunannya akan membuat hati kamu lebih indah dan aura kamu lebih cantik. Salam untuk para pecinta. We still fight in love... hope you are the true lovers….

0 ulasan:

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP