Belajar Bercinta

Tuesday, December 19, 2006

BELAJAR menerima, kemudian menyintai orang lain adalah suatu proses sepanjang kehidupan. Apa-apa saja dalam hidup ini perlu belajar - sebab itu ilmu penting dalam hidup dan kehidupan. Mungkin ramai orang menganggap belajar dan ilmu itu sebagai sesuatu yang khusus sahaja. Namun sebenarnnya, kita boleh belajar apa saja yang ada di sekeliling kita. Proses belajar secara alami, yang bukan teori semata adalah sesuatu yang lebih baik kesannya dalam kehidupan.

Cinta kasih sayang; mungkin ramai menganggap ia sebagai sesuatu yang harus 'diserahkan' begitu saja kepada takdir menentukan. Cinta harus dipelajari, kasih harus disemai, sayang bukan boleh datang melayang-layang. Pembelajaran tentang cinta kasih sayang tak akan pernah habisnya. Kita lahir atas dasar cinta kasih sayang - cinta Maha Pencipta, hasil kasih sayang kedua ibu bapa.

Menerima orang lain seadanya salah satu cabang mengikat cinta agar sentiasa rapat dengan diri kita. Memang cinta tak boleh dipaksa-paksa, tapi kadang-kala kita harus redha dengan 'pilihan' yang ada di depan mata.

Memenuhi impian dengan si dia pujaan yang sering datang dalam khayalan dan bayangan, mungkin tak akan menjadi kenyataan. Apa yang kita inginkan tak semua akan terpenuhi - kita harus menjalani dugaan agar kita dapat belajar lebih banyak lagi.

Tak apalah, jangan bimbang... proses cinta pasti akan berlaku pada setiap kita. Cuma mungkin masanya belum tiba. Selamat bercinta dan bercintalah dengan benar, moga bahagia.

0 ulasan:

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP