Saya Suka Kamu...

Wednesday, August 30, 2006


TAMPIL MENYENANGKAN DAN MENARIK
Semakin nyata dan bermanfaat pengalaman seseorang ketika berhubungan dengan kita, semakin kuatlah keinginan orang tersebut untuk melanjutkan hubungannya. Dapatkan kita membuat seseorang menyukai kita? Meskipun pemikiran seseorang itu tidak dapat dipaksakan, setidak-tidaknya dapat diarahkan. Jika kita mengetahui dan menerapkan cara-caranya, kita dapat membuat seseorang menyenangi dan selalu mengharapkan pertemuan dengan kita.

BERGEMBIRALAH
Seorang datuk dengan bangga berkata kepada cucu-cucunya. Meskipun dia mencintai semua cucunya, namun sebenarnya dia lebih menyukai salah seorang daripada mereka. "Saya berusaha untuk tidak berlaku demikian, tetapi sulit! Kita cenderung untuk bersikap seperti orang lain bersikap terhadap kita, tetapi cucu satu ini selalu sangat gembira melihat saya datang, sehingga saya mempunyai sikap yang lain!" Kita semua mempunyai kecenderungan seperti itu. Bila kita melihat seseorang begitu gembira dan senang melihat atau bercakap dengan kita, apakah kita sendiri secara emosional tidak senang berada di sampingnya?

TERSENYUMLAH

Renungkanlah! Bukankah orang yang memikat kita adalah orang yang selalu tersenyum ceria dan menyenangkan? Kita akan menemukan bahawa orang yang tidak kita sukai pun akan lebih menarik bila dia tersenyum. Mengapa senyum mempunyai kekuatan yang besar? Sebab senyum mengisyaratkan cinta, mencerminkan penerimaan. Dan membuat orang merasa bahawa kita menerima mereka adalah salah satu cara yang paling efektif utnuk mempengaruhi seseorang.

SANJUNGLAH
Pujian atau sanjungan akan membuat kita melayang! Ini adalah suatu kenyataan. Inilah cara yang sangat efektif bagi seseorang untuk mendekati orang lain. Tetapi orang sering ragu untuk menyanjung orang lain, sebab dia bimbang pujiannya akan dianggap tidak tulus dan hanya sekadar ambil hati saja. Memang benar bahawa orang sering curiga dan tidak percaya bila orang lain memberikan pujian atau sanjungan yang berlebihan. Namun demikian, dalam hati mereka sebenarnya menerima dengan senang walaupun secara lahiriah mereka nampak selamba. Namun kita harus hati-hati, pujian yang terlalu banyak akan mengurangi ketulusan kita.

BATASILAH KEBERSAMAAN
Tentu saja kita tahu bahawa jika kita berlama-lama bersama seseorang, dia akan cepat bosan. Pertimbangkanlah hal berikut: Jika kita membatasi kebersamaan kita dengan orang lain, sebenarnya kita justru membuat mereka ingin lebih lama bersama kita. Bahkan seandainya dia tidak begitu tertarik kepada kita pada mulanya! Orang justru ingin bertemu kita lebih sering lagi, jika kita membatasi kebersamaan!

MENGHADAPI KESULITAN
Bila keinginan kita ditolak atau tidak dipedulikan janganlah kita hilang kesabaran. Utarakan lebih kerap lagi. Bersedialah untuk undur sejenak dengan baik. Dengan sikap demikian, kita akan meyakinkan orang lain bahawa persahabatan yang kita inginkan itu tulus, baik, dan memang patut. Orang akan menyintai dan mengagumi orang yang dengan senang hati menghadapi kesulitan. Menerima kekalahan dengan senang hati secara tak sengaja akan menyebabkan orang lain percaya kepada kita pada masa mendatang. Ingatlah, cinta selalu menuntut kepercayaan!

1 ulasan:

Anonymous Thursday, August 31, 2006  

Sy sokong betul apa ya brad ckp psl tersenyumlah tu..memang ye,selalunya org yg kita x suka kita nk tgk muka dia pun x lalu.Tapi,bile dia t'senyum memang buat kita rasa satu perasaan yg lain sgt2.Seolah-olah dia bukan org yg kita x suka selama ni.Memang patut pun org kata'senyuman itu mencerminkan seribu erti'

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP