> Mimpi & Impian

Tuesday, February 21, 2006

Ketika kita masih muda, kita memiliki impian-impian dan harapan-harapan. Kita membayangkan banyak hal, kita terus berfikir tentang apa yang kita inginkan, apa yang kita ingin lakukan, apa yang membuat kita bangga serta bahagia dengan apa jadinya kita kemudiannya.

Kita membesar dan banyak hal kelihatan memiliki jalannya sendiri-sendiri. Kita menerima kejayaan dan kegagalan kita dan maju terus. Perubahan yang cepat, keperluan untuk melakukan hal-hal yang penting, pekerjaan, tekanan dan kegagalan, semuanya membinasakan sebahagian dari visi kita.

Banyak hal telah berubah, tapi tidak dapat mengambil-alih impian kita. Kita masih harus bermimpi, membayangkan hasrat kita, keinginan kita, visi kita pada masa depan. Bahkan ketika kita dianggap terlalu tua untuk melakukan hal-hal seperti ini.

Kolonel Sanders memulakan usahanya ketika berumur 60 tahun, dan mulai meraih sukses yang menyeluruh dalam membangun KFC. Hal utama bukanlah usia -- apakah terlalu tua atau terlalu muda, melainkan keinginan untuk terus bermimpi, dan keberanian untuk menyedarinya.

Membayangkan dengan sepenuhnya, membawanya ke dalam tidur, berfikir terus menerus mengenainya, membicarakannya, merencanakannya, menambah apa yang perlu dalam mimpi-mimpi kita, hal ini akan membawa kita lebih dekat dalam merealisasikan mimpi-mimpi tersebut.

Kemampuan untuk bermimpi terus adalah salah satu kualiti yang baik dari pada manusia yang tidak dimiliki oleh makhluk yang lain. Oleh kerana itu, bermimpilah terus dan tetapkan batas akhir. Impian yang besar, yang kecil, yang abadi, yang baru, yang berkaitan dengan kesukaan, yang merubah hidup, yang bodoh, yang genius, atau apapun... yang penting teruslah bermimpi! Kemudian, usahakan dan lakukan sehingga ia menjadi realiti!

4 ulasan:

Anonymous Tuesday, February 21, 2006  

bekunya air mata krn kerasnya hati,kerasnya hati kerna banyaknyer dosa,banyaknyer dosa kerna panjangnyer angan2,panjang nyer angan2 kerna terlaLU cintakan dunia-IMAM AL-GHAZALI

semoga impian menjadi kenyataan..=)

yalin Friday, February 24, 2006  

angan2 buat kita terlalu cintakan dunia..tapi tanpa impian tanpa angan2 tiada apa yg akan terjana dan terlaksana.. demi kemajuan diri bukan melayan nafsu syahwat maka impian itu perlu dibina memangkin perjuangan..salam dari yalin

faeizah Friday, February 24, 2006  

hidup tanpa impian, rase kosong juga...

nurjihad Friday, February 24, 2006  

indahnya jalan menuju destinasi impian kalo jalannye juga indah...semoga belum terlambat untuk sampai kesitu..

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP