Segalanya Tentang Cinta

Thursday, February 7, 2008


Cinta memang pesonanya luar biasa, semua boleh berubah kerana cinta. Lantaran cinta, dalam sekelip mata yang kasar boleh berubah menjadi lembut, yang pahit menjadi manis. Kerana cinta yang asing jadi akrab dan intim. Sekali lagi, kerana cinta sesiapa sama boleh menjadi 'hamba'. Segala pengorbanan terasa ringan saat jiwa dipenuhi cinta. Namun saat cinta pergi segala perjuangan begitu melelahkan. Hangatnya siang terasa dingin, indahnya rembulan terlihat suram. “Ketika cinta berbicara akal terlempar ke dalam lumpur yang kotor,” begitu ungkapan Jalaludin Rumi.

Dalam situasi hati orang yang sedang bercinta semua terlihat menyenangkan. Langkah yang berat terasa ringan, pandangan yang suram terlukis cerah. Betapa banyak orang menafsirkan cinta, tapi apapun bentuknya bila hasilnya indah adalah cinta. Apakah cinta itu perjuangan seperti Rama memperjuangkan Sinta dari Arwana, atau cinta adalah pengorbanan seperti Romeo mengorbankan nyawanya demi Juliet, ataukah cinta itu kelemahan seperti Julius Ceaser yang berlutut di bawah pesona Cleopatra, mungkinkah cinta itu kegilaan seperti Majnun melupakan segalanya demi Laila, dapatkah kita mempertahankan kehormatan cinta seperti Nabi Yusuf a.s dengan Zulaikha, atau mampukah kita kuat seperti kekuatan cinta Nabi Muhammad s.a.w dengan Siti Khadijah, semua adalah manipestasi cinta.

Tidak ada manusia sempurna, tapi cinta sempurna ada. Cinta sempurna adalah menerima segala kelebihan dan kekurangan, merelakan setiap kehadiran dan juga kehilangannya. Cinta sempurna sebenarnya menyedari bahawa fizikal adalah hiasan, jiwalah intinya. Kedewasaan cinta bukan diukur dari usia seseorang, tapi kematangan diri dalam memilih baik dan buruk agar berkenalan dengan yang inti. Dalam pasangan, kita boleh melihat masa depan dalam pandangannya, “Tataplah matanya dengan jernih, bila kau dapatkan itu segera jaga dia dengan cinta.”

Segala yang menggairahkan adalah cinta, segala yang membahagiakan adalah cinta, segala-galanya bila hasilnya indah adalah cinta. Beberapa penelitian mengatakan orang yang berprestasi adalah mereka yang mempunyai sejarah percintaan yang sangat istimewa. Begitu juga di beberapa negara yang kurang maju, rata-rata kurang memberi perhatian serius terhadap cinta. Begitu dalam pengaruh cinta...

0 ulasan:

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP