Belajar Bercinta : Bab Tiga Puluh Sembilan

Friday, March 2, 2007


Bertahun-tahun yang lalu, kamu berdoa kepada Tuhan agar memberi kamu pasangan hidup.

[ “Kamu tidak memiliki pasangan kerana kamu tidak memintanya.” ]

Kamu bukan saja meminta kepada Tuhan, tetapi kamu turut menjelaskan ciri-ciri pasangan yang kamu inginkan. Kamu menginginkan pasangan yang baik hati, lembut, mudah memaafkan, hangat, jujur, penuh dengan damai dan sukacita, murah hati, penuh pengertian, pintar, kelakar, penuh perhatian. Kamu juga tak lupa memberikan ciri-ciri fizikal pasangan idaman kamu tersebut.

Seiring dengan berubahnya waktu, kamu terus menambahkan senarai ciri-ciri yang kamu inginkan tentang pasangan idaman kamu itu.

Suatu malam, di dalam doa, Tuhan berkata dalam hati kamu;

[ “Hamba-KU, AKU tidak dapat memberikan apa yang kamu inginkan.”

Kamu bertanya, “Mengapa Tuhan?”

Dan DIA menjawab, “Kerana AKU adalah Tuhan dan AKU adalah Adil. AKU adalah Kebenaran dan segala yang AKU lakukan adalah benar.”

Kamu bertanya lagi, “Tuhan, aku tidak mengerti mengapa aku tidak memperolehi apa yang aku minta dari-MU?”

Jawab Tuhan, “AKU akan menjelaskannya kepada kamu… adalah satu ketidak-adilan dan ketidak-benaran bagi-KU untuk memenuhi keinginanmu kerana AKU tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan seperti kamu. Tidaklah adil bagi-KU untuk memberikan seseorang yang penuh dengan cinta dan kasih kepada kamu jika terkadang kamu masih kasar, atau memberikan seseorang yang pemurah tetapi kamu masih kejam, atau seseorang yang mudah mengampuni tetapi engkau sendiri masih suka menyimpan dendam, seseorang yang sensitif, namun engkau sendiri tidak…”

Kemudian DIA berkata lagi kepada kamu, “Adalah lebih baik jika AKU memberikan kepada kamu seseorang yang AKU tahu dapat menumbuhkan segala kualiti yang kamu cari selama ini daripada membuat kamu membuang waktu mencari seseorang yang sudah mempunyai semua itu. Pasangan kamu akan berasal dari tulang dan daging kamu, dan kamu akan melihat diri kamu sendiri di dalam dirinya dan kalian berdua akan menjadi satu.” ]

Pernikahan itu ibarat institusi pengajian - suatu pendidikan jangka panjang. Pernikahan adalah tempat di mana kamu dan pasangan akan saling menyesuaikan diri dan bukan hanya bertujuan untuk menyenangkan hati antara satu sama lain, tetapi untuk menjadikan kalian manusia yang lebih baik, dan bekerjasama. [ “AKU tidak memberikan pasangan yang sempurna kerana kamu tidak sempurna. AKU memberikan kamu seseorang yang dapat berkembang bersama kamu.” ]

0 ulasan:

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP