Belajar Bercinta : Bab Tiga Puluh Lapan

Sunday, February 25, 2007


Tetap berkawan dengan mantan kekasih – banyak yang bertanya, boleh ke, mampu ke aku? Banyak juga yang bertanya bagaimana mahu melupakan si mantan. Sebenarnya semua ini terserah kamu, terpulang kepada hati kamu mahu bagaimana. Apapun di sini ada sedikit maklumat yang mungkin berguna buat kamu. Silalah yer…

Setelah melalui masa pemulihan kerana PATAH HATI, biasanya kamu akan masuk pada fasa menentukan sikap – sama ada tetap berkawan dengan mantan kekasih atau menyingkirkannya sama sekali dari hidup kamu. [ “Agar kehidupan kamu kembali normal setelah sembuh dari patah hati, kamu perlu memastikan hubungan seperti apa yang paling tepat untuk dijalani dengan mantan kekasih supaya ia tidak mempengaruhi hubungan kamu dengan kekasih yang baru kelak,” kata Janice Levine, Ph.D, seorang kaunselor. ]

Agar kamu boleh menempatkan mantan kekasih pada kedudukan yang tepat; menjadi kawan atau melupakan sama sekali, uraian berikut mungkin boleh membantu kamu.

Terus berkawan jika...

1.] Sudah tidak ada lagi ketertarikan (chemistry), rasa suka, rindu, kagum, dsb.

2.] Bahkan ketika masih bercouple, hubungan kamu dengannya hanya seperti adik – abang.

3. ] Ada tidak cemburu ketika dia menceritakan kekasih barunya, atau kalau dia masih belum punya pengganti, kamu justru berinisiatif mencarikannya pasangan.

4.] Dia kawan yang menyenangkan untuk semua orang. Kamu boleh bercerita kepadanya tentang apapun.

Jika keadaan di atas kamu alami atau jika hubungan telah bersifat mendatar, maka sangat mungkin bagi kamu untuk berkawan dengan mantan kekasih. Apalagi kalau mantan kekasih masih ingat mengapa dulu dia jatuh cinta pada kamu dan boleh memberikan dorongan jika kamu memerlukannya.

Sisi buruknya, jika kamu berdua sama-sama masih single, kamu mungkin akan malas mencari kekasih lain kerana kamu sudah terlalu selesa dengan mantan kekasih. Pastikan jika kamu tidak menutup kemungkinan orang lain untuk mendekati.

Dijadikan ‘teman tapi mesra’, jika...

1.] Perasaan kamu terhadapnya sudah padam, tetapi kamu menyukai saat-saat intim bersamanya.

2.] Kamu tidak ingin makan malam atau malas tampil di khalayak bersamanya.

3.] Setelah sembang semalaman di telefon dengannya, perasaan kamu tetap stabil.

4.] Kamu tidak marah atau tersinggung saat dia mengatakan sedang tidak ingin bertemu.

Punya ‘teman tapi mesra’ seperti ini bagi sebenarnya banyak menyenangkan wanita. Bukankah lebih aman jalan bersama mantan kekasih saat kamu sedang perlukan teman daripada mencari lelaki lain di mana-mana. Asal saja maksud kamu dan dia adalah sekadar ‘mengisi sementara kekosongan’. Yang perlu diwaspadai walau kamu sudah tidak ingin lagi menjadi kekasihnya, sesekali pasti muncul pertanyaan mengapa dia tak lagi cinta, dan perasaan ini bila dibiarkan boleh menguris kembali.

Cukup hubungi sesekali, jika...

1.] Kamu masih ingin tetap keep in touch, tetapi tidak ingin tahu detail tentang hidupnya sekarang.

2.] Dia orang yang tepat untuk diminta pendapat.

3.] Perasaan dan emosi kamu kepadanya sudah mendatar.

4.] Kadang-kadang muncul perasaan menyesal telah putus, tetapi setelah bertemu dengannya kamu makin yakin jika dia memang bukan orang yang tepat.

Hanya sedikit hubungan yang berakhir dengan baik-baik, tetapi ada juga yang setelah putus justru hubungannya lebih baik. Ini kerana kamu tidak lagi terlibat secara langsung dengan hidup mantan kekasih, sehingga kamu tidak lagi punya kaitan emosi dan boleh melihatnya sebagai individu, bukannya seorang mantan kekasih yang pernah membuat sakit hati.

Hanya memikirkan mantan kekasih sesekali, mencari tahu apa yang kamu cari dan inginkan, boleh memacu kamu untuk mendapatkan kekasih baru yang lebih baik. Selama perasaan kamu dengannya sudah mati, kamu boleh tetap makan malam bersama atau menelefonnya untuk minta pendapat soal pekerjaan, tanpa menmbulkan luka lama.

Jauhi mantan kekasih, jika...

1.] Hanya dengan memikirkannya bersama orang lain, boleh membuat kamu menangis.

2.] Kamu berbohong kepada teman-teman, padahal kamu diam-diam sering bertemu dengannya atau selalu memikirkannya, kerana teman-teman kamu tak akan setuju.

3.] Kamu begitu obsesi pada mantan kekasih, yang berpengaruh pada pekerjaan, teman-teman, bahkan hubungan kamu dengan kekasih sekarang.

4.] Kamu putus dan sambung kemali lebih dari dua kali dalam setahun.

Semua perbuatan di atas hanya akan menyebabkan satu akibat: semakin membuat hidup kamu menderita! Jadi segera singkirkan mantan kekasih ini dari hidup kamu. Banyak yang berpendapat, kebiasaan yang tidak sihat dan merosak, sulit dihentikan.

[ “Ada orang tertentu yang punya pengaruh seperti ubat bagi kamu. Mereka mendatangkan reaksi kimia tertentu di otak, melepaskan endorphin, adrenalin dan oxytocin. Akibatnya secara mental dan fizikal kamu seperti kecanduan orang tersebut,” kata Levine lagi. ]

Yang membuat hubungan itu lebih terasa menggairahkan adalah ketidak-stabilan sikapnya. Dia mungkin menelefon kamu setiap hari, tapi kemudian mendadak kamu tidak mendapat khabar daripadanya selama dua minggu. Bersamanya perasaan kamu seperti roller coaster, kadang kamu bertekad menjauhinya, tapi pada masa yang lain kamu begitu menginginkannya. Dalam beberapa kes, mantan kekasih ini mungkin juga memiliki ketergantungan kepada kamu. Dia tidak mampu memberikan apa yang kamu minta tetapi dia juga tidak mahu melepaskan kamu.

Tips melupakan mantan kekasih.

Seringkali mantan kekasih menjadi candu (addiction), seburuk apapun dia. Untuk mengusir perilaku buruk ini, lakukan tips berikut:

1.] Alihkan perhatian.

Langkah pertama adalah menghilangkan obsesi. Ketika dia muncul dalam fikiran, katakan pada diri sendiri untuk berhenti dan jangan biarkan diri kamu memikirkannya, bahkan sedetikpun. Kalau cara ini tidak berhasil, lalukan hal lain untuk mengalihkan perhatian, seperti bermain game, dan masih banyak lagi.

2.] Tipu diri.

Jika perasaan kamu sangat menggebu-gebu untuk bertemu atau mendengar suaranya, cuba cara berikut: biarkan namanya tetap dalam handphone kamu, tetapi ganti nombornya dengan nombor kawan lain, jadi setiap kali kamu desperate dan ingin men-dial nombor itu, kamu boleh mengadu kepada sahabat [tapi kalau selalu sangat, sengal member dibuatnya]. Blok semua nombor telefon dan alamat e-mailnya, sehingga dia tidak dapat menghubungi kamu.

3.] Senarai realiti.

Buatlah senarai kelakuan buruknya dan tulis dalam sepotong kertas lalu simpan dalam dompet sehingga bila-bila waktu kamu boleh melihatnya. Setiap kali rasa rindu muncul, segeralah buka dompet dan akan tahu betapa HAMPEHnya dia!

Fakta:

[ Menurut kajian yang dilakukan oleh Public Opinion Strategies, 50% lelaki merasa lebih terluka dan sulit melupakan mantan kekasih, sedangkan wanita yang memiliki perasaan demikian hanya 27%. Hanya… lelaki bersikap lebih rasional dan lebih suka mencari KEKASIH BARU untuk mengubati luka hatinya. ]

1 ulasan:

Anonymous Sunday, March 18, 2007  

Best india transit information can be found on http://www.indiatransit.com/ - Transit lovers

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP