> Tugas Kita

Thursday, March 9, 2006

Kehidupan kita sebagai manusia memang tidak lepas dari tugas. Setiap tugas biasanya menyertai peranan yang ada pada diri kita. Manusia secara secara fitrah, setidaknya telah memegang tiga peranan yang mahu tidak mahu telah ada pada diri setiap manusia.

Peranan pertama adalah sebagai hamba Maha Pencipta. Seperti dengan jelas diterangkan dalam firman Allah SWT dalam al-Quran: ''Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.'' (QS.51:56)

Kedua adalah sebagai penyeru kepada kebaikan dan pencegah kemungkaran, atau dengan kata lain sebagai da'i. ''Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.'' (QS.3:110)

Selain itu, kita juga diperintahkan untuk mencari nafkah, setidaknya untuk penghidupan sendiri dengan keluarga. Lebih baik lagi jika kita memiliki harta lebih banyak agar kita dapat membayar zakat dan menginfaqkannya di jalan Allah. Begitu banyak ayat yang memerintahkan kita untuk berinfaq dan berzakat. Ini adalah tugas dari peranan kita sebagai saudara sesama muslim dan sebagai bahagian dari keluarga (terutama ketua keluarga).

''...dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan...'' (QS.78:11)

''...(yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka...'' (QS.2:3)

Dan terdapat banyak lagi peranan kita yang lain berserta tugas yang menyertainya. Namun ketiga-tiga tugas inilah yang biasanya paling memerlukan kerja dan waktu yang banyak. Namun apakah kita bijaksana jika melakukan satu tugas sementara melupakan tugas yang lain yang sama-sama dari Allah?

4 ulasan:

Anonymous Friday, March 10, 2006  

assalamualaikum...
baguslah..artikel tuh da menyentuh pasal responsible kiter as manusia...
cme nk tambah sket leh?
sura 2:30 ader state kan psl responsible as khalifah....
aper dier khalifah?responsible y cukup berat y maner gunung2 n makhluk Allah y lain pn x mampu nk terima tp manusia plak y terima...
n hadith y state kan "man khola lailahaillallah fahuwa dai'e"..pn da cukup menunjukkan kita nih pembawa agama Allah walaupun untuk satu ayat kan?
keep up d good work bro..
lillahitaala..

Anonymous Monday, March 13, 2006  

hey you!!!
hehehe... kasi tajuk berat sikit encik. kalo boleh yg lagik berat sket.
sekian!

Anonymous Thursday, March 01, 2007  

What a great site t-moblie sidekick plans and phone lingerie

Anonymous Wednesday, April 25, 2007  

best regards, nice info Prince of tennis episodes Suzuki gsxr kawasaki diecast motorcycle Diffrent kinds of blackjack Beaded baseball caps Rental cars luxury in london Nissan z350 floor mats Picture of stretch hummer h2 ford truck stop smoking aids weight loss plan Employee job satisfaction questionarre Health insurance long stay travel caribbean cruises Toyota camry cold air intake Beard growth supplements Http www jettingham comstate farm insurance suppor Orgies montreal buy bontril Reaction days after allergy test

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP