tentang kita

Wednesday, September 21, 2005

Kita Mencari Ketenangan?




Apa yang membuat kita tenang dalam menjalani hidup yang cuma sebentar dan sementara ini? Mungkin ada yang menjawab, memiliki harta banyak. Tetapi semua itu tidak menjamin hidup kita menjadi tenang. Jangan berasa bangga dengan banyaknya harta. Harta kita di dunia ini cuma pinjaman dalam waktu sementara. Akan ada saatnya kita harus mengembalikannya. Harta kita bukanlah apa yang kita miliki di dunia ini, melainkan apa yang dapat kita amalkan di jalan yang Allah redhai. Banyaknya harta hanya membuat kita gelisah, takut harta dicuri oleh orang lain. Yang berlaku bukannya kita yang dijaga oleh harta kita, melainkan kita yang menjaga harta kita.



Apa yang membuat kita tenang?



Ternyata yang membuat kita tenang itu adalah dengan banyaknya ilmu. Dengan ilmu kita boleh mencari harta. Ilmu tidak akan habis dengan peredaran masa dan zaman. Dan yang paling boleh membuat hati kita tenang adalah mengenal Allah SWT. Dengan itu kita mampu mengetahui siapa diri kita, siapa yang menciptakan kita. Jadi kita dapat menjalani hidup ini dengan tenang, kerana Allah-lah yang menciptakan kita. Boleh jadi kita menyukai sesuatu, sedangkan buruk di sisi Allah SWT, boleh jadi kita membenci sesuatu, sedangkan ia baik di sisi Allah. Maka dari itu, kenalilah ALLAH SWT dengan sebaik-baiknya.

1 ulasan:

Anonymous Tuesday, October 11, 2005  

ya.......aku sedang mencari ketenangan.tapi ketenangan bagaimana yg kucari selama ini? telah banyak cara ku lakukan untuknya,namun belum cukup utk menenangkan hatinya.puas sudah aku berfikir namun tetap ku temui jalan buntu.dari dulu lagi aku disisihkan,tidak dipedulikan dan sering pula aku dipersalahkan.arghh... anak pertama memang berat tanggungjawabnya bukan? terpaksa mengorbankan cita-citaku utk menjejakkan kaki ke menara gading demi adik-adik tersayang,juga demi ibu yang telah banyak berkorban...walau aku disisihkan ibu tentu ada alasannya. ketenangan....di mana dapat ku cari ketenangan? harta? sememangnya harta tidak dapat memberikan ketenangan. biarlah aku mengalah saja demi orang tua....

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP