tentang kita

Monday, July 4, 2005




Siapakah manusia yang TIDAK PERNAH GAGAL?

Sesungguhnya, manusia terbaik dan terpilih seperti Nabi Muhammad SAW juga mengalami kegagalan, kalah perang, dan ajakan dakwah Baginda ditolak. Apatah lagi kita yang hanya sebagai manusia biasa seharusnya LEBIH BIASA dengan kegagalan.

Kita adalah makhluk yang lemah, segala kekuasaan ada di tangan Maha Pencipta dan kita tidak punya KUASA sama sekali kecuali sebahagian kecil sajaha atas izin-Nya. Tentu saja kegagalan akan sering melanda diri kita.

Setiap daripada kita pernah gagal, walaupun ia mungkin hanya kegagalan-kegagalan kecil. Alhamdulillah, mudah-mudahan kita tidak banyak begitu terpengaruh oleh kegagalan-kegagalan kecil tersebut.

Dengan kegagalan sebenarnya kita mendapat ilmu baru, iaitu kita mengetahui cara yang salah, yang bisa menjadi pelajaran pada masa mendatang agar tidak kita melakukannya lagi dan lebih berhati-hati. Seperti kisah Thomas A. Edison yang gagal ribuan kali sebelum berhasil mencipta lampu.

KEGAGALAN dapat memberikan KEKUATAN. Anggaplah kegagalan yang berlaku pada diri kita merupakan satu latihan. Dengan latihan kita akan lebih bersedia. Semakin sering kita melakukan latihan akan semakin kuat dan akan semakin sempurna kita melakukan sesuatu. Ada ungkapan menyatakan, practice make perpect.

KEGAGALAN adalah ladang mendapatkan pahala. Jika kita menerima kegagalan dengan sikap yang baik dan positif, iaitu dengan sabar, kita akan mendapatkan pahala dari Maha Pengasih. Kegagalan mungkin merupakan ujian bagi kita. Mungkin juga memang Maha Pencipta menginginkan kita gagal pada satu tujuan, kerana itu bukan yang terbaik bagi kita.

KEGAGALAN dapat menggali kemampuan kita. Dengan kegagalan kita akan berusaha mencari cara-cara baru dan strategi-strategi baru untuk mencapai hasil yang diinginkan. Secara automatik kita akan menggali lebih dalam kemampuan yang kita miliki, bahkan mungkin saja kemampuan yang selama ini tersembunyi. Semakin sering kita gagal, akan lebih tergali kemampuan-kemampuan yang kita miliki.

KEGAGALAN akan mengimbang kreativiti kita. Kita akan mencari idea-idea baru yang boleh digunakan atau kita pilih untuk merangsang tujuan kita. Kadang-kadang idea-idea muncul pada saat kita telah berkali-kali gagal. Bertanyalah setelah kita gagal, adakah cara lain? Adakah idea lain?

Jika demikian kenapa harus takut gagal? Robert T Kiyosaki pernah kehilangan jutaan dolar dalam perniagaannya sebelum dia kaya. Seorang anak kecil mungkin berkali-kali jatuh ketika menunggang basikal sebelum dia dapat menunggang dengan mahir. Dan masih banyak cerita-certia kegagalan yang justru menjadi awal sebuah kesuksesan. Yang penting jangan berhenti setelah gagal. Masih ada ribuan cara dan masih ada ribuan idea untuk kita gunakan bagi menjadikan mimpi kita sebuah kenyataan!

2 ulasan:

Anonymous Wednesday, February 07, 2007  

Where did you find it? Interesting read Free imitrex information Canon cl2 camcorder call center management operations What does a penis look like

Anonymous Wednesday, April 25, 2007  

Looking for information and found it at this great site... » »

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP