aku, dia, engkau...

Tuesday, June 28, 2005

KETIKA kita ditanyakan, apakah kita ingin memperbaiki diri? Kita pasti menjawab ya! Kita ingin menjadi lebih baik, lebih bahagia, lebih sihat, lebih kaya, lebih soleh – ingin segala-galanya lebih! Namun, apa yang terjadi? Daripada beberapa survey, seseorang yang melakar matlamatnya masih di bawah 5%, sedangkan tujuan merupakan arah ketika kita akan menuju kepada keadaan yang lebih baik. Tujuan ibarat peta ketika melakukan perjalanan jauh.

Adalah terlalu sombong jika kita berasa bahawa kita mampu berjalan merentasi masa sepanjang puluhan tahun mendatang, tanpa petunjuk yang jelas. Sedangkan ketidakpastian begitu banyak di depan kita. Ibarat jalan yang bersimpang, yang boleh membingungkan ketika kita menempuhi perjalanan.

Sebuah peta akan bermanfaat ketika kita tahu kedudukan kita. Peta tidak akan berguna jika kita tidak mengetahui kedudukan kita. Jadi kita harus tahu di mana kita berada dan kita ke mana arah yang kita tuju, sekali gus ia akan membuat perjalanan kita semakin lancer, jelas dan cepat.

Mengenalpasti kedudukan diri adalah mengenal diri sendiri. Baik mengenal kecerdasan, kebolehan, hobi, watak atau sikap dominan, dan tidak lupa lingkungan terdekat kita. Sebenarnya masih banyak aspek yang perlu kita kenali, semakin banyak yang kita ketahui tentang diri sendiri akan bertambah baik kedudukan kita.

Dengan mengenal diri sendiri kita akan sedar akan segala keterbatasan kita di hadapan Maha Pencipta sehingga membuat kita tidak menjadi orang yang takbur. Di sudut lain kita juga akan sedar bahawa Maha Pencipta telah memberikan kemampuan yang tak terhingga pada diri kita untuk mengarungi kehidupan di dunia ini.

Setelah kita mengenal kemampuan diri, kemudian kita akan menggunakannya dengan sebaik mungkin. Selain itu kita juga akan tahu kemampuan lainnya yang belum muncul sehingga kita akan terus berusaha menemukannya. Jika dua hal ini kita lakukan, kita akan menjadi manusia yang bermanfaat di muka bumi ini, insya-Allah.

Dengan mengenal diri sendiri kita lebih mudah untuk melakukan pelbagai kebaikan kepada diri sendiri. Kita akan tahu apa yang kurang dan apa yang sudah cukup. Kita akan melakukan kebaikan lebih terarah dan efektif. Kebaikan diri kita pada dalam aspek bukan hanya untuk mempersiapkan bekal hari esok, termasuk bekal kita di hari akhir nanti.

Muhasabah tentang diri sendiri, analisa pelbagai aspek tentang diri sedalam dan sejelas mungkin, sehingga kita mengenal siapa kita. Manfaatkan nasihat dan teguran orang lain sesuatu yang positif untuk melihat kekurangan kita. Ada waktunya, kata-kata sindiran daripada musuh lebih jujur berbanding pujian seorang teman. Tapi bukan bererti kita harus mempunyai musuh!

0 ulasan:

Ayat Kaki Ruang 1.11

BLOG INI HALAL DIBACA, TANPA ADA UNSUR HASUTAN SERTA ADU DOMBA. JUGA TIADA BERRBAU PERKAUMAN MELAINKAN BERKAITAN KAUM ADAM DAN HAWA. MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU - BACALAH TANPA WAS-WAS!

Ayat Kaki Ruang 2.11

"Don't walk in front of me, I may not follow
Don't walk behind me, I may not lead
Just walk beside me and be my friend."

Ayat Kaki Ruang 3.11

JAP EKK... TAK SEMPAT NAK TAMBAH PAPE LAGI. NANTI AKU LAPANG-LAPANG AKU BUBUH LA APA YANG PATUT.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP